pondelok 7. novembra 2016

Čo čakať - nečakať?

"Darina, toto má od vianočného albumu taaaak ďaleko....vianočné sú na ňom asi iba texty.", povedal môj brat, keď na nácviku dohral jednu z piesní.

Hm... aj má celkom pravdu. Také to typické ladenie vianočných piesní - množstvo zvončekov, husličky a tomu podobné radšej nečakajte. Verím však, že to neuberie z estetického zážitku :-)

A teda čo čakať? O čom tie piesne sú? Ako vznikali?

Tichá noc
Zistila som, že má veľmi veľa veršov a rôznych prekladov. Nakoniec som sa priklonila k verzii so spevníka, ktorú moja mama spievala v spevokole. Ale zmenila som melódiu. A to zmenilo veľa! Zrazu text, ktorý sa čato stratí v notoricky známej melódii, vystúpil do popredia, a uvedomila som si, aké mocné sú tie slová. Nahrali sme ju veľmi jednoducho, iba s klavírom, ako takú uspávanku.

Betlehemská oslava
Ako by Američania povedali, nahrávanie tejto piesne bolo "so much fun"! Nahrávanie jednotlivých nástrojov - djembe, bandir, gitary, píšťalku a potom ich kombinovanie bolo super. Pieseň má orientálny nádych.



Mária ma dieťa
Jediná pieseň, ktorá je celá prebratá, starý africký spirituál, v upravenom šate podľa môjho kolegu Marka. Veľmi sa teším, že túto acapella verziu pomohli naspievať ľudia/vedúci z bratislavského Fusion. Ako sme sa pri tom aj nasmiali, si môžete pozrieť TU.

Tíško spím

Spolu s "Nám daroval ho Pán" patrí táto pieseň k prvým vianočným, ktoré som napísala. Vždy som si predstavovala, že by v istých častiach mohol spievať spevokol, a tak som nadšená, že sa do toho zapojili fjúžňáci. Už sme ju spievali na jednom z vianočných koncertov Fusion, ale to, že sme to mohli spolu aj nahrať je ešte viac super! Ide o nenáročný aranžmán, opierajúci sa o klavír a akordeón.



Padá sniežik, padá
Pieseň napísaná v lete. Veľmi jednoduchá, dookola sa opakujúce 3 akordy, iba spev a gitara. Chceli sme zachytiť jednoduchosť, a zároveň atmosféru vianočného dňa v rodine Malých :-)

Čaro Vianoc a Nám daroval ho Pán
Keď sedím za klavírom, píšuc a spievajúc pieseň, vždy mám v hlave nejakú predstavu, ako by mohla finálne skladba vyzerať. Tieto dve sa od tej mojej predstavy podstatne líšia, ale nevadí mi to. Bolo zaujímave dotvárať piesne s mojimi bratmi a priateľmi. Vznikla nám rocková balada a to druhé...ani neviem k čomu to prirovnať. Sama sa nechám prekvapiť.



Ďakujem, že si
Toto vlastne ani nie je vianočná pieseň, ale napísala som ju vo vianočno - novoročnom období. Pamätám sa, ako som bola premožená Božou starostlivosťou o mňa, a že mám vlastne všetko, čo potrebujem. Pár krát sme túto pieseň hrali aj na verejnosti, vtedy mi s ňou pomáhal Dárius, a veľmi si cením, že sa dal aj na nahrávanie, pretože klavír a violončelo je skvelá kombinácia!

1 komentár: